Wednesday 10 August 2011

laksa utara...

ni cara aku masak laksa yg senang..sbb aku org utara..so masak laksa ni cam senang je la..sbb my mum
selalu masak ni..aku tgok n aku buat sendri..mmg senang je,sekejap je da siap.Laksa ni aku suka pakai ikan
selayang(kat negeri aku nama dia ikan selayang,kt tempat korang x tau la)ikan kembong pun biasa d gunakn
tp selalu pakai ikan kembong la..so selamat mencuba k :p

Bahan-bahan untuk kuah laksa

sekilo ikan kembong or selayang (rebus ikan ni dulu)
5 ulas bawang merah
20 tangkai cili kering(kalau nak pedas sikit masuk je lebih)
5 keping asam keping
belacan(agak2 besar syiling 50sen tu)
2 tangkai bunga kantan
sedikit daun kesum
2 sudu garam(garam ni leh je tambah kalau x cukup masin)

ikan yg telah direbus tu asingkan isi lepas tu kisar isi ikan menggunakan air rebusan td,setelah abes
sumanya di kisar,masukan lam periuk.
kisar bawang merah bersama cili kering,setangkai bunga kantan,belacan.campurkan suma ke dalam
periuk yang berisi ikan td.
masak kan bahan2 tu suma ,masuk kan air sedikit(ikut la kepekatan kuah yg kita nak..kalau nak pekat,
jngn masuk kan terlampau bnyak air.
bila dh mendidih masukkan daun kesum n setangkai lagi bunga kantan n asam keping.
masuk kan garam.
so kuah laksa kita dah sedia tuk di makan....

Laksa pula kita beli yg kering n rebus je la sampai lembut.

Da siap laksa kita..n boleh la di hidang bersama timun n daun ulam raja yg di hiris halus2 bersama bawang,
cili padi,telur rebus.....selamat mencuba:p



No comments:

Post a Comment